Turkiet

Stranden i Kemer

Kemer, Turkiet

Istanbul Fakta

Istanbul som är Turkiets största stad ligger på gränsen mellan Europa och Asien. Folkmängden ligger idag på ca 15 miljoner, där omkring 60% av befolkningen bor på den Europeiska sidan och 40% på den Asiatiska sidan. De båda världsdelarna skiljs åt genom ett smalt sund, Bosporen. Högt ovanför Bosporen går två väldiga hängbroar som länkar samman Europa med Asien. Bosporen tillhör för övrigt ett av världens mest trafikerade sund! istanbul-bosporen-blogg

Här står jag på färjan som ska ta oss på tur längs Bosporen..

Staden kan delas in i tre delar,  den "gamla staden" på halvön mellan Gyllene hornet och Marmarasjön, den "nyare staden" norr om Galata Tower och den "asiatiska delen" på andra sidan Bosporen. DSC_0919

Mysig gata i nya stan..

För övrigt så är priset på mat bara snäppet billigare än i Sverige. Boende däremot upplever jag som billigt, men alla prisklasser finns ju. Du kan lätt hitta något för ca 200-250 kr/natten. Kolla själv på Booking.com Även shoppingen är grym och billig, det finns verkligen allt och lite till! I gamla stan hittar du mest turkbutiker med kopior mm medans du finner mer märkesbutiker i nyare stan. Sevärdheterna då? Det finns så otroligt mycket att se och göra i Istanbul. Du lär aldrig bli uttråkad! Staden där nytt möter gammalt, en otroligt bra mix. Några av de mest kända är Hagia Sophia, Blue Mosque, Galata Tower, Topkakipalatset, ta en färja längs Bosporen, Grand Bazaar, Kryddbasaren mm. Ju mer jag får se av staden ju mer börjar jag älska den. Jag kommer absolut att återvända igen! En långweekend på 4 dagar är en helt perfekt getaway. Nästa gång får det dock bli på sommaren då det blivit lite varmare! :)

istanbul-blogg-fakta

Där gammalt möter nytt..

istanbul-gamla-stan

Utsikten från vårt tak i gamla stan..

istanbul-kryddbasar

Kryddbasaren..

istanbul-gamla-stan

Gamla stan..

Visste du att?
  • Den enda staden i världen som ligger i två världsdelar.
  • Snö förekommer mellan 1-2 veckor per år.
  • Det är oftast blåsigt i staden, som har medelvinden 17 kilometer i timmen.
  • Här finns omkring 1/3 av Turkiets totala industri, där främst tillverkning av textiler, läder, tobak och verkstadsprodukter tillverkas.
Resa hit?
  • Kostar: Ca 1500 kr med Turkish Airlines tur och retur
  • Flygtid: 3-3,5 h från Stockholm
  • Boka ditt boende här ♥

För er som vill läsa mer om Istanbul så rekommenderar jag den HÄR reseguiden. Grym! :)

Frukost på vår takterrass

Här satt vi varje morgon och käkade vår frukost  ♥

istanbul-blogg

Istanbul – Dag 3

Vaknar av att jag ser solen börja kika fram bakom molnen. Japp, det är blå himmel jag ser. Studsar upp! Kläder på, ut på takterrassen för frukost innan dagens äventyr kan ta fart.

Vi har inte särskilt många timmar på oss innan klockan är två och vi ska möta upp en av våra leverantörer en bit utanför stan. Så vi bestämmer oss för att ta spårvagnen över bron till "nya stan". Vilket var ett toppenbeslut! Jättefint är det. Lite nyare, lite större. Mer seriösa butiker än i gamla stan. Så vi strosar runt där, kikar till Galata Tower och hinner shoppa lite innan det är dags att rulla mot fabriken.

Att möta sin egen leverantör och fabrik är riktigt coolt. Vilken upplevelse! Att få se hur hela processen går till att tillverka kläder och tryck mm. Kul och lärorikt.

Resten av dagen händer inget särskilt. Dags att packa ihop inför en tidig morgonresa!

Istanbul – Dag 2

Vi vaknar runt halv nio. Kikar ut genom fönstret och ser samma gråa väder som igår. Typiskt! 9 grader och duggregn. Det är ju för tusan varmare i Sverige, med sol dessutom!

I alla fall så käkar vi frukost på vår takterrass med utsikt över Istanbuls tak. Det ena taket mer fallfärdigt än det andra. Smala höga hus som sitter ihopkladdade mot varandra. Röda, vita, gröna. Det är så galet hur olika liv vi har. Hur olika våra världar ser ut.

Efter frukosten börjar vi promenera mot den blå moskén som vi även gör ett besök inuti vilket var väldigt kul. Jag har alltid fascinerats av just moskéer. De är alltid så fina. Utsmyckade och detaljrika. De har ett härligt lugn vilandes över sig.

Vi går sedan mot moskén Hagia Sophia som ligger mitt emot och studerar den utifrån. Vi tar sedan riktning mot den Egyptiska basaren där vi strosar omkring en stund. Slutligen käkar vi lunch innan vi hoppar på en färja som ska guida oss på en tur genom Bosporen. Sundet som skiljer Europa från Asien. En tur på 90 minuter.

Vi hinner även med Hamam innan läggdags. Hur härligt som helst! Perfekt nervarvning på dagen :)

Vi är hemma på Tisdagkväll igen, jag kommer då i vanlig ordning lägga upp alla bilder från kameran, har även en hel del videos från Go PRO kameran nu. Jag kommer att tipsa och skriva om olika sevärdheter mm.

Istanbul – Dag 1

Vi landade enligt tidtabell. Allt gick smidigt och fint på flygplatsen tills vi gick och skulle hämta ut väskan. Vi väntade och väntade men ingen väska dök upp. Vad tusan?! Vi kontaktade personalen som skulle kolla upp vad som kunde ha gått snett. Inställda på att väskan aldrig lämnat Sverige blev vi gode glada då vi äntligen fick tag i väskan. 30 minuter kanske det tog, men det var några lååånga 30 min :) Tur hade vi!

Glada skuttade vi vidare ner mot Metron, åkte våra 40 minuter till slutstationen där vi hoppade av i gamla stan och promenerade in på hotellet. Incheckade och klara tar vi en kort promenad till The Grand Bazaar där ca 4000 butiker trängs under samma tak. Så där har vi strosat runt hela dagen, ätit gott osv. Imorgon väntar nya äventyr, natti!

Större delen av gamla stan ser allmänt skrotig och nerbränd ut!  Trodde jag inte.